دوشنبه ۱۲ خرداد ۱۴۰۴  |  Monday, 02 June 2025

دیباچه

کد خبر: ۵۳۳۹۰
تاریخ انتشار : ۴۳ : ۱۲ - ۰۹ دی ۱۴۰۲

به گزارش دیباچه، "مهران جهاندیده" تهیه کننده فیلم "روایت یک شاهد عینی" با بیان اینکه این فیلم سعی دارد با نگاهی نقادانه به مهاجرت و آرمان شهری که از آن سوی آبها خوشبختی بی بدیلی را برای همه  به تصویر می کشد، راوی ماجراهایی ملموس باشد که ایده آن از دل جامعه گرفته شده است؛می گوید: این موضوع که اولویت اکران نوروزی با آثاری خواهد بود که در جشنواره فیلم فجر حضور داشته اند ایده ای نادرست و نشأت گرفته از نگاه سلیقه ای است که باید از آن فاصله گرفت، چون به هر حال همه سازندگان آثار نمایشی این حق را دارند که در اکران نوروزی که اکرانی ویژه محسوب می شود اثر خود را در چرخه اکران ببینند.

مبنای اکران نوروزی باید براساس تولیدات شاخص باشد نه نگاه سلیقه‌ای | علی دهکردی می‌تواند در مسیر پرتلاطم خانه سینما عملکرد‌های خوبی را ارائه دهد

"مهران جهاندیده" تهیه کننده فیلم "روایت یک شاهد عینی " به خبرنگار دیباچه گفت: این اثر با دستمایه قرار دادن دو مسئله مهاجرت و شفا سعی دارد در قالبی دراماتیک راوی ماجراهایی دیدنی باشد که هر کدام از آنها به دلیل آنکه از دل جامعه برآمده اند برای مخاطب ملموس خواهند بود، از این رو به طور قطع "روایت یک شاهد عینی"به لحاظ جذب مخاطب موفق خواهد بود.

 او افزود : از آنجا که دو مبحث شفا و مهاجرت به خارج از کشور هر دو مبحثی هستند که از باور آدم‌ها نشأت می‌ گیرند، از این رو معتقدم ترکیب آنها با یکدیگر در قالب فیلمنامه و ترسیم و مصورسازی آن در انحصار یک اثر نمایشی می‌تواند سوژه بکری باشد که در بستر آن بتوان اطلاعات و آگاهی‌های بسیاری، پیرامون مسائل و حتی مصائب مختلف در زمینه هاي اجتماعي و خانوادگی را به مخاطب انتقال داد؛ پس با این وجود اینگونه سوژه‌ها که به نوعی در زمره سینمای اجتماعی قرار می گیرند پتانسیل بسیاری را در روایت داستان و به تبع آن همراه نمودن مخاطب با خود را دارند. 

"جهاندیده" که تهیه دو مستند "اربعین" و مستند "سفر ریاست جمهوری به شیراز ۱۴۰۲" را برعهده داشته بیان کرد : "روایت یک شاهد عینی" با نگاهی نقادانه به این باور که آن طرف آب، آرمان شهری است که می‌تواند خوشبختی بی‌بدیلی را برای افراد رقم بزند، سعی دارد با تمام بضاعت روایی خود، موضوع شفا و باور به آن را تقویت کند. البته از این دریچه که مبحث شفا تنها در درمان خلاصه نمی‌شود چه بسا گاهی این رها شدن از برخی تعلقات است که می‌تواند بهترین شفا باشد .

او ادامه داد: علی رغم برخی از استنباط‌ها مبنی بر پرداختن این اثر به معضلات اجتماعی، معتقدم روایت " یک شاهد عینی " با نگاهی متفاوت به دو مقوله مهاجرت و شفا، مسیر تولید را طی کرده و این دو موضوع در زمره معضلات اجتماعی قرار ندارند؛ اما اگر از این زاویه نگاه کنیم که بیکاری عامل مهاجرت است، می توان به موضوع این فیلم به عنوان یک بستر برای تحلیل یک معضل اجتماعی نگریست. ولی در واقع دید اصلی " روایت یک شاهد عینی"پرداختی متفاوت به دو موضوع و مسئله اجتماعی است که مخاطب می‌تواند با آن همزاد پنداری کند.

مبنای اکران نوروزی باید براساس تولیدات شاخص باشد نه نگاه سلیقه‌ای | علی دهکردی می‌تواند در مسیر پرتلاطم خانه سینما عملکرد‌های خوبی را ارائه دهد

"جهاندیده "در پاسخ به این سوال که" روایت یک شاهد عینی" تا چه حد می‌تواند در زمره تولیدات متعلق به سینمای اجتماعی طبقه‌بندی شود، افزود: اگر برای تولیدات اجتماعی چنین تعریفی داشته باشیم که هر اثری که به مسائل و معضلات اجتماعی می‌پردازد، یک درام اجتماعی است، پس این فیلم ناخودآگاه در طبقه تولیدات اجتماعی قرار می‌گیرد هرچند به شخصه معتقدم همه فیلم‌هایی که با نگاه به جامعه ساخته می‌شوند و موضوعات خود را از دل جامعه می‌گیرند اثری اجتماعی محسوب می‌شوند. 

این تهیه کننده پیرامون ریتم روایی و ساختار روایت یک شاهد عینی گفت: در تولید این اثر سعی شده ریتم و ساختار قصه‌گویی با بهره‌گیری از عنصر تعلیق و همچنین شکل‌گیری سوال در ذهن مخاطب حفظ شود.

از آنجا که در این فیلم از تجربه و نقش آفرینی بازیگرانِ چهره بهره گرفته نشده، "جهاندیده" در این باره بیان کرد: انتخاب بازیگران برای این فیلم بیشتر بر اساس بکر بودن آنها صورت پذیرفت؛ به عبارتی نگاهمان به گزینش شخصیت‌های "روایت یک شاهد عینی "صرفاً بر پایه چهره بودن انجام نشد، بلکه سعی کردیم از نقش آفرینانی استفاده کنیم که آنچنان تجربه بازی در فیلم‌های نمایشی را نداشته باشند تا به واسطه این موضوع آنها را از درگیر شدن با نقش‌ها دور نگه داریم ؛همچنین معتقدم در این صورت کاراکترها بهتر و ملموس‌تر می‌توانند در ارائه حس و حال خود در کالبد نقش‌ها با مخاطب ارتباط برقرار کنند . 

او تصریح کرد : این فیلم در فضاهای خارج از آپارتمان و حتی خارج از محدوده تهران ساخته شد و در واقع ماجرای این اثر در شیراز روایت می‌شود و به طور کل" روایت یک شاهد عینی" با بیان قصه خود در فضایی خارج از تهران و محدود نشدن در فضای آپارتمانی سعی نمود تا به نوبه خود در کنار بیان ماجرا چشم مخاطب را با طبیعت بکر، روستا و جاده‌های کشور بنوازد و حس و حال خوبی را هرچند به اندازه لحظه‌ای، برای او رقم بزند .

او که با تولید و اکران فیلم "روایت یک شاهد عینی"در جشنواره فیلم رشد حضور داشت درباره این گفته "روح الله سهرابی" مدیر کل اداره نظارت برنمایش فیلم سازمان سینمایی مبنی براین که آثار حاضر در جشنواره فجر ۴۲ اولویت اکران در نوروز ۱۴۰۳ را خواهند داشت بیان کرد :به نظرم این گفته بر اساس نگاه سلیقه‌ای به عرصه اکران عنوان نشده و پیشینه درستی ندارد؛ در کل نباید در هر حوزه ای از جمله قراردادن فیلم ها در چرخه اکران بر طبق سلیقه‌ها گام برداشت چون به هر حال همه تهیه کنندگان و سازندگان آثار این حق را دارند که در اکران نوروزی که اکران ویژه است اثر خود را به نمایش بگذارند و این حق نباید به خاطر نگاه‌های سلیقه‌ای هیئت انتخاب از بین برود . 

"مهران جهاندیده " که با این اثر خود در جشنواره عمار نیز حضور خواهد داشت پیرامون انتصاب علی دهکردی به سمت مدیرعاملی خانه سینما خاطرنشان کرد:به نظرم علی دهکردی گزینه‌ای است که می‌تواند در مسیر پرتلاطم خانه سینما عملکردهای خوبی را ارائه دهد هرچند در این میان کارشکنانی وجود دارند که نمی خواهند خانه سینما در مسیر اصلی خود طیِ طریق کند.

گفتگو از : زهرا فرود

برچسب ها: اکران نوروزی
نام:
ایمیل:
* نظر:
مطالب برگزیده
دبیر چهاردهمین جشنواره بین‌المللی فیلم ۱۰۰ در گفتگو با دیباچه مطرح کرد؛

برخی فیلمسازان با جشنواره فیلم ۱۰۰ فعالیت‌شان را آغاز کردند/ انتخاب بخش فلسطین آزاد به عنوان بخش ویژه جشنواره!

۱۱:۱۴  -  ۳۰ فروردين ۱۴۰۴
سعید الهی تهیه‌کننده سینما در گفتگو با دیباچه مطرح کرد؛

فیلم «میرو» بازنمایی فرهنگ ایثار و شهادت در بین قوم بلوچ است/ قومیت‌ها بخش جدایی‌ناپذیری از هویت ملی ما هستند

۱۲:۵۴  -  ۲۰ فروردين ۱۴۰۴
گفتگو دیباچه با سخنگوی سازمان بنادر و دریانوردی در طرح تسهیل سفرهای نوروزی

بیش از ۳ میلیون و ۵۰۰‌هزار مسافر در نوروز ۱۴۰۴ سفر دریایی داشتند/ مسافران از سوار شدن بر قایق‌های غیرمجاز اجتناب کنند

۱۴:۴۵  -  ۱۱ فروردين ۱۴۰۴
مدیرکل هنری بنیاد شهید و امور ایثارگران در گفتگو با دیباچه:

فیلم سینمایی«میرو»» ۱۸ فروردین در سینماهای منتخب هنر و تجربه اکران می‌شود

۰۹:۰۰  -  ۰۱ فروردين ۱۴۰۴
گفت و گو اختصاصی دیباچه با نادر سلیمانی بازیگر فیلم سینمایی « صیاد »

نسل امروز باید مفهوم «ایثار» را بشناسد/ نقش شهید سرهنگ مسعودی برای من فقط یک نقش نبود؛ تصویری زنده از پدرم بود!

۱۷:۵۶  -  ۱۵ ارديبهشت ۱۴۰۴
رئیس کارگروه ساماندهی مد و لباس کشور در گفتگو با دیباچه: سیزدهمین جشنواره بین‌المللی مد و لباس فجر در بهار سال آینده برگزار

سیزدهمین جشنواره بین‌المللی مد و لباس فجر در بهار سال آینده برگزار می‌شود/ جشنواره سیزدهم بستر مناسبی برای فعالان بخش خصوصی حوزه مد و لباس است

۰۹:۰۰  -  ۲۰ اسفند ۱۴۰۳
عضو تیم ملی بسکتبال زنان در گفتگو با «دیباچه» مطرح کرد؛

قدرت بسکتبال زنان ایران را به نمایش گذاشتیم/پاداش قهرمانی باید شامل حمایت وزارت ورزش هم شود

۱۷:۴۶  -  ۱۵ ارديبهشت ۱۴۰۴
عضو تیم ملی فوتسال بانوان در گفتگو با «دیباچه» مطرح کرد؛

فشار قهرمانی همیشه وجود دارد/ بازی‌های تدارکاتی برای ما بسیار مهم است

۰۹:۱۰  -  ۲۰ اسفند ۱۴۰۳
گفتگو دیباچه با مدیرکل دفتر مدیریت بیماری‌های غیرواگیر وزارت بهداشت

مردان به دلایل مختلفی بیشتر در معرض بیماری‌های سرطانی نسبت به خانم‌ها قرار میگیرند!

۰۹:۳۰  -  ۲۰ اسفند ۱۴۰۳
درخشش دوباره ایران در مهمترین جایزه سینمایی جهان

معرفی برندگان اسکار ۲۰۲۵ / انیمیشن کوتاه ایرانی، ساخته حسین ملایمی و شیرین سوهانی اسکار گرفت

۰۵:۵۶  -  ۱۳ اسفند ۱۴۰۳
گفتگو دوربین دیباچه با مژده لواسانی، مجری تلویزیون

برنامه روتینی در تلویزیون ندارم و ترجیح می دهم در زمان مناسب با تعامل بهتر با مدیران شبکه ها کار کنم!

۱۲:۰۰  -  ۱۳ اسفند ۱۴۰۳
گفتگو با مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان کرمانشاه

بیش از ۲ میلیون مسافر از جاذبه‌های گردشگری کرمانشاه در نوروز بازدید کردند/استان کرمانشاه بیش از ۴ هزار اثر تاریخی شناسایی‌شده دارد

۱۲:۳۶  -  ۱۷ فروردين ۱۴۰۴
گفتگو دوربین دیباچه با شاهد احمدلو کارگردان سینما

اگر میخواستم به صرف فروش در گیشه سینماها کار کنم، " شاه نقش" را نمیساختم!

۱۰:۰۰  -  ۱۳ اسفند ۱۴۰۳
گفتگو دوربین دیباچه با صحرا اسدالهی، بازیگر فیلم فروشنده اصغر فرهادی

یکسری از فیلم‌های کوتاه ما، خیلی آرتیستی تر از فیلم‌های بلند سینمایی هستند!

۲۳:۲۳  -  ۱۲ اسفند ۱۴۰۳